Karlinopolis

pudło2

Gra powstała w ramach zajęć w Muzeum Ziemi Karlińskiej w których uczestniczy grupa młodzieży SZALENI HISTORYCY wraz z nauczycielem Gimnazjum Ireneuszem Tyborskim.

_MZK8530

_MZK8533w

Karlinopolis jest wzorowana na popularnej dzisiaj grze Monopoly (kiedyś był Eurobiznes, Fortuna i Bankrut). W naszej grze kupujemy budynki/zabytki z Karlina. Działki z budynkami podzielone są na ulice naszego miasta. Np. Kościół i Ratusz należy do sektora Plac Jana Pawła. Muzeum, OSP, Związek Miast i Dorzecza Parsęty przynależy do sektora ul. Szymanowskiego itp. ¼ planszy zarezerwowana jest dla przedwojennego Karlina. W tych sektorach możemy kupić działki z Domem Hoffmanna, Gazownią, Spółdzielnią mleczarską, Cementownią czy Fabryką Maszyn Rolniczych (Maschinenwerk). Ten sektor tzw. Historyczny zmusi gracza o zainteresowania się dawnym Karlinem. Wówczas gracz dowie się, że na miejscu gdzie jest dzisiaj Biedronka, przed wojną istniała firma budowlana E. Hoffmanna. Firma, która wybudowała ratusz, budynek w którym jest muzeum czy urząd pocztowy w Karlinie.

Każdy sektor ma swój kolor. Na planszy są również nieruchomości nienależące do wspólnej ulicy, ale mają ze sobą coś wspólnego. Jest sektor tzw. Oświata (kolor siwy) to Zespół Szkół, Przedszkole, SP Karlino, dodaliśmy do tej grupy jeszcze Wioskę SOS. Zamieściliśmy również dwie duże firmy z naszego miasta to Homanit i Kospel należące również to wspólnego sektora – FIRMA.

Pole START to Informacja Turystyczna. Wówczas jak przystało na zwiedzanie miasta grę zaczynamy od tego miejsca. Innowacją w naszej grze w odróżnieniu od Monopoly są karty z tzw. kołem ratunkowym. Na planszy to ten prostokąt z kamizelką ratunkową. Na kartach zamieszczone są pytania dotyczące historii Karlina. Np. gracz, który wpada na pole IDŹ DO WIĘZIENIA wcale nie musi tam iść. Prosi o koło ratunkowe i pobiera kartę z kamizelką. Jeżeli odpowie na pytanie to nie idzie do więzienia. Jeżeli na to pytanie nie zna odpowiedzi wówczas idzie do więzienia i czeka 2 kolejki.

Celem gry jest zostać tzw. milionerem, a pozostałych uczynić bankrutami. Gracz ma kupować nieruchomości i ściągać za nie czynsz od innych graczy.